Hoppa till textinnehållet

3 varningssignaler - så skyddar du dig mot bedragarna

Metoderna för bedrägerier utvecklas ständigt och även om bedragarnas upplägg är olika handlar det i slutändan nästan alltid om att de ber dig använda ditt BankID.

- Vem som helst kan ta ett snabbt och felaktigt beslut i en pressad situation, säger Lotta Andersson, privatrådgivare på Enköpingskontoret. Därför vill jag verkligen poängtera hur viktigt det är att ALDRIG använda din säkerhetsdosa eller ditt mobila BankID på uppmaning av någon annan.

TELEFON-, SMS-, ROMANS- OCH INVESTERINGSBEDRÄGERIER
- Nya metoder tillkommer hela tiden och det kan vara svårt att se skillnad på vad som är bluff och äkta idag, säger Lotta. Därför är det viktigt att du är försiktig och uppmärksam. Dina uppgifter är värdefulla och det är väldigt riskfyllt om de hamnar i händerna på fel personer!

3 varningstecken på att någon försöker lura dig

  1. Det är bråttom

    Bedragare bygger ofta upp en känsla av att det är bråttom – du måste agera snabbt. Samtidigt anspelar de många gånger på rädsla. Det kan till exempel handla om att någon närstående ligger på sjukhus och behöver hjälp, eller att de säger sig se obehöriga transaktioner på ditt konto.

  2. Oväntad kontakt

    Ibland utger sig bedragare för att vara någon du känner. Till exempel från en bank, ett känt företag eller någon i familjen. Kom ihåg att sms, telefonnummer och e-post kan förfalskas och se ut att komma från en annan avsändare än den du tror. Använd heller inte telefonens återuppringningsfunktion, då kan du komma till bedragaren i stället för den du tror är avsändaren.
     
  3. De ber dig använda din e-legitimation

    Om någon uppmanar dig att använda och signera med din säkerhetsdosa eller e-legitimation (som Mobilt BankID), klicka på länkar, ladda ner program eller skicka pengar – avsluta konversationen.

"Logga aldrig in din internetbank eller bankapp uppmaning av någon annan."

Lotta Andersson, privatrådgivare på Sparbanken i Enköping

kvinnlig medarbetare utanför banken

Polisanmäl och kontakta banken
Om du blivit utsatt för ett bedrägeri gäller det att agera snabbt. Det kan efterlämna en känsla av skam, men kom ihåg att du är inte ensam. Informationen framställs ofta som pålitlig och genom bedragarnas systematiska arbete luras du in i en falsk trygghet. Du ska alltid polisanmäla om du blivit utsatt. Det är viktigt både under pågående bedrägeri och för senare kartläggning. Genom att polisanmäla kan du också vara med och förhindra ytterligare bedrägerier. 

– Hos oss på banken kan du få hjälp med guidning efter bedrägeri, exempelvis genom att spärra bank-id och förhindra framtida transaktioner. Men det allra viktigaste är att vidta försiktighetsåtgärder redan innan något händer, säger Lotta Andersson. 

Så kan du skydda dig mot bedragarna

  1. Använd aldrig BankID eller säkerhetsdosa på uppmaning av annan.

  2. Läs noga vad du godkänner, som står i klarttext när du använder mobilt BankID.

  3. Klicka inte på länkar i mail eller sms du får.

  4. Avsluta ett samtal som gör dig orolig och stressad. Ring tillbaka på ett telefonnummer du själv letar reda på.

Mer att läsa om bedrägerier