Hoppa till huvudinnehåll

Sparbankerna bäst igen - kundfavorit för sjätte året i rad.

Sparbankerna fortsätter befästa sin särställning i banksverige. För sjätte året i rad säger Sveriges bankkunder att Sparbankerna är bäst på att ta hand om sina kunder. Kundnöjdheten för Sparbankerna hamnar i årets mätning på 74,6 procent bland privatkunder och 72,6 procent bland företagskunderna. Det är långt över branschsnittet i båda kategorierna. 

Det är Svenskt kvalitetsindex, SKI, som återigen har frågat landets bankkunder om hur de upplever sin bank och det bemötande de får av banken. I undersökningen svarar kunderna själva på frågorna och sätter betyg.

- Återigen ser vi att lokal närvaro, tillgänglighet och engagemang för kunden ger resultat för nöjdhet hos bankkunder. Det är en bekräftelse på vårt kundnära arbete och att vår starka lokala förankring med fysiska kontor och kompetent personal uppskattas, säger Magnus Bromark, VD, Sparbanken i Enköping. 

man ler mot kameran i bankmiljo

Sparbankerna har de överlägset högsta siffrorna, både bland privatkunder och företagskunder. Trenden bland privatmarknaden är att de små och medelstora bankerna kommer bäst ut. Här ligger Sparbankerna etta med 74,6 procent. Även på företagssidan toppar Sparbankerna med 72,6 procent. Här följs de av storbankerna, som samtliga ligger flera procentenheter efter.

Sverige har 55 Sparbanker med cirka 190 kontor över hela landet. Ett vinnande koncept som funnits i över 200 år. En femtedel av alla svenskar – drygt två miljoner – är kunder i Sparbankerna. Svenskt kvalitetsindex skriver i en kommentar till årets undersökning att ”den långa trenden att kunder uppskattar lokal närhet håller i sig”.

Nöjdare kunder i oroliga tider

- Undersökningen visar ett ökande gap mellan Sparbanker och övrig bankmarknad, både för privatkunder och företagskunder. Vi kan konstatera att vår modell är givande för kunden. Relationen och tryggheten mellan bankkund och bank blir än mer betydelsefull i oroliga tider. Att skapa och vidareutveckla relationen med våra kunder har varit och är fortsatt vårt viktigaste mål, säger Magnus Bromark.

Sveriges Sparbanker är lokala banker

Sparbankskunderna tycker det är viktigt att delar av vinsten återinvesteras i olika samhällsområden lokalt. Hela 75 procent av kunderna håller med om detta. Över 90 procent (91,8) svarar att de är ”mycket nöjda” med sin lokala bankkontakt. Bedrägerier och bedrägeriförsök har blivit allt vanligare mot bankkunder. När Sparbankskunderna ska gradera hur nöjda de är med bankens agerande i dessa frågor är betyget 81,6.

Något som skiljer Sparbankerna från de andra bankerna i undersökningen är att Sparbankerna är lokala banker, där pengarna stannar i det lokala ekonomiska kretsloppet. Det betyder att insättarnas pengar lånas ut till privatpersoner och företagare som bor och driver sin verksamhet i bankens närområde.

"Att skapa och vidareutveckla relationen med våra kunder har varit och är fortsatt vårt viktigaste mål"

En annorlunda bank

Vi är inte som andra, oss äger ingen. Hos Sparbanken i Enköping finns inga aktieägare och alla beslut fattas i våra tre kommuner, Enköpings, Håbo och Upplands-Bro. Den lokala förankringen och omtanken om kunderna är grunden för verksamheten. Pengarna vi får låna av våra kunder lånar någon annan här hemma och bankens vinster stannar och gör nytta i vårt område. Dessutom sponsrar banken massor med föreningar och nätverk inom allt från idrott och kultur till utbildning och företagande. 

Vad består bankens samhällsengagemang av?

Upptäck Sparbanken i Enköpings samhällsengagemang och hur vi bidrar till lokala projekt och hållbar utveckling.

En bank som känner dig

Vi är en lokal bank med kontor i Enköping, Bålsta och Kungsängen. Hos oss får du personlig service, lokala fördelar och digitala verktyg som förenklar din vardag. Välkommen 

0