Våra företagstjänster

Familjeföretaget Frewito – Maskinens Bästa Vän i 25 år

Det första som möter oss när vi svänger in på parkeringen vid Frewito är de robusta cortenkrukorna med företagets namn utskuret i metallen. Ett subtilt men imponerande välkomnande, och en perfekt introduktion till vad som väntar oss: ett familjeföretag som i år firar 25 år och som bokstavligen är din maskins bästa vän. Den slående sloganen gör oss nyfikna på vad som ligger bakom framgången.

owner of Frewito in front of large machine

Mötet med Fredrik och Anna - Personerna bakom framgången

Vi blir snabbt upphämtade i entrén av Fredrik, företagets grundare, som möter oss med ett stort leende. Hans avslappnade sätt får oss direkt att känna oss hemma, och snart sitter vi på kontoret och får veta mer om Frewitos resa.

"Jag startade upp Frewito efter att lantbrukare i min närhet började fråga när jag skulle dra igång något eget. De lovade mig jobb om jag gjorde det, så jag tog dem på orden," säger Fredrik och skrattar. Från en försiktig start där Fredrik arbetade ensam, har företaget genomgått en imponerande utveckling. År 2014 började Fredriks fru, Anna att arbeta i företaget. Även makarnas son, Filip började arbeta i företaget efter att han gått ut skolan samma år. Detta markerade starten på en ny tillväxtperiod för verksamheten. Under de följande åren växte teamet stadigt och 2017 blev även parets dotter, Elsa en del av Frewito. Expansionen krävde mer utrymme än den ursprungliga verkstaden kunde erbjuda. Som ett tecken på företagets framgång och framtidstro invigdes en ny modern anläggning under 2020.

Både Filip och Elsa arbetade till en början med att serva och tvätta maskiner för att få full förståelse för företagets arbete. Idag arbetar Filip som verksamhetschef och Elsa med HR och administration och Frewito består numera av 25 engagerade medarbetare.

Det är tydligt att Fredrik trivs bäst ute på fältet. Han tillbringar fortfarande största delen av sin tid med att serva och reparera maskiner – något som han uppenbart brinner för.

Anna skrattar när hon fyller i: "Vi var faktiskt tvungna att skicka ut Fredrik från kontoret! Han mår bäst när han får vara ute på fältet och jobba med maskinerna." Det är den här passionen som driver dem framåt. "Gör man det man tycker är roligt, då blir det bra," säger Fredrik med ett leende.

Large machine at Frewito

One-stop-shop för alla maskiner – och alla kunder

Frewitos affärsidé är enkel men effektiv: att vara en one-stop-shop för maskinägare i Mellansverige, oavsett om du har en liten grävmaskin som hobby eller om du representerar tungviktare som stora börshandlade byggbolag eller statliga myndigheter. "Vi har alla typer av kunder," säger Fredrik. "Från de som fixar lite hemma i trädgården till stora byggföretag och kommuner."

One-stop-shop betyder att Frewito är märkesoberoende. De servar samtliga maskinfabrikat och tillbehör, oavsett om det är en Volvo med motorhaveri eller en Doosan med trasig dieselvärmare.

Med 15 servicebilar som rullar runt i Mälardalen, utrustade som små verkstäder, är de alltid redo att rycka ut och lösa sina kunders problem. Det låter kanske enkelt, men kompetenskraven är höga. "Våra tekniker måste ha bred kunskap eftersom vi servar alla maskinmärken. Det finns inget universiellt språk inom maskinteknik som det finns med bilar," förklarar Fredrik. "Det tar längre tid att bli riktigt dukig, men bredden och variationen är oslagbar. De som jobbar här vill ha bredden – de vill inte vara begränsade till ett märke."

Large machine at Frewito - arm

Digitaliseringens frammarsch

Anna tar vid och berättar om en annan viktig del av företagets utveckling: digitaliseringen. "När jag började jobba i företaget 2014 ville vi digitalisera flödet och få bättre koll på rapporterna från de som var ute i servicebilarna. 2014 var det svårt att hitta ett system som passade, men vi hittade ett och har hållit fast vid det sedan dess," säger Anna. "Det är otroligt kul att kunna följa en maskins historik, även om den bytt ägare."

Denna satsning på digitala system har inte bara hjälpt Frewito att hålla ordning på sina kunders maskiner, utan också gjort deras arbetsflöden effektivare. ”Vi kan se vad vi gjorde för en maskin för tio år sedan, och även om den bytt ägare, har vi all historik. Det ger ett stort mervärde för våra kunder,” säger hon.

Relationer – Nyckeln till framgång

Något som Anna och Fredrik ofta återkommer till är vikten av goda relationer. Inte bara med kunder och medarbetare, utan också med banken. "Vi har varit kunder hos banken i 23 år, och de har varit en otrolig stöttning och ett bollplank för oss," säger Anna. "När vi skulle bygga den nya verkstaden hade vi inte haft några lån tidigare, men tack vare vår relation med banken kunde vi sy ihop det."

Anna tillägger: "Ibland kan man bli lite rädd för att ringa banken, men med vår kontaktperson har det aldrig varit så. Vi har alltid kunnat bolla idéer och få den hjälp vi behövt."

Couple-owner-in front of old tractor

"Vi har inga konkurrenter – bara kollegor"

Frewito präglas av en familjär och öppen atmosfär. Att kunder och partners kan dyka upp för att dricka en kopp kaffe när de har vägarna förbi är inget ovanligt. "Johan och Helene från banken kommer ibland in bara för att kolla hur vi har det. Har man den relationen blir allt mycket enklare," säger Fredrik.

I sann ödmjuk entreprenörsanda avslutar Anna med att säga: "Vi har inga konkurrenter, bara kollegor." Med den inställningen, och en stadig grund i både passion och relationer, är det lätt att förstå varför Frewito har varit maskinens bästa vän i 25 år – och sannolikt kommer att vara det i många år framöver.