Hoppa till huvudinnehåll

Lämna klagomål – så gör du

  1. Så här lämnar du in ett klagomål

    För oss är det viktigt att du som kund är nöjd med den service du fått och de produkter du använder. Om du inte är nöjd kontaktar du oss på något av följande sätt för att lämna ett klagomål: 

    Ring oss och anmäl ditt klagomål

    Beskriv ditt klagomål, vad som hänt och vad du tycker är fel. 

    För att vi ska kunna identifiera dig som kund och hantera ditt ärende måste du ha vår telefontjänst aktiverad.

    För dig som är privatkund

    Privatkund: Ring oss på 0171-853 00
    Logga in och aktivera telefontjänst

    För dig som är företagskund

    Företagskund: Ring oss på 0171-853 00
    Så aktiverar du vår telefontjänst

    Besök något av våra kontor och anmäl ditt klagomål

    Beskriv ditt klagomål, vad som hänt och vad du tycker är fel.

    Besked om bankens beslut

    Vi tar hand om ditt klagomål enligt bankens rutiner och återkommer till dig med ett beslut så fort som möjligt.

  2. Överklaga beslut till klagomålsansvarig i Sparbanken i Enköping

    Om du inte är nöjd med beslutet, kan du överklaga det till klagomålsansvarig i Sparbanken i Enköping. 

    Beskriv skriftligen vad du tycker är fel, vem du tidigare haft kontakt med på kundcenter eller på kontor i ditt ärende, och varför du vill överklaga det beslut du fått.

    Skicka via e-post till  eller skicka per post till adressen nedan.

    Att: Klagomålsansvarig
    Sparbanken i Enköping
    Box 912
    7454 25 Enköping

  3. Om du fortfarande inte är nöjd

    Om du efter omprövning av bankens klagomålsansvarige inte är nöjd med bankens slutliga beslut, kan du vända dig till nedanstående instanser. Du kan alltid vända dig till dessa instanser efter bankens första beslut.

    Om du är företagskund kan du enbart vända dig till allmän domstol för vidare prövning.

    Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

    Kungsholmstorg 5, Box 174, 101 23 Stockholm, telefon 08-508 860 00

    ARN är en statlig myndighet vars uppgift är att opartiskt pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare. En anmälan till nämnden måste vara skriftlig. För att nämnden ska pröva ärendet finns vissa värde- och tidsgränser. Den som gör en anmälan betalar en avgift. Avgiften är 150 kronor per anmälan. Banken åtar sig att medverka i Allmänna reklamationsnämndens behandling av tvisten.

    arn.se

    Konsumentvägledning

    Konsumentvägledare som finns i flertalet kommuner, lämnar kostnadsfritt information och råd i hushållsekonomiska och juridiska frågor.

    Konsumentverket

    Konsumentverket erbjuder vägledning direkt till dig som konsument. På konsumentverket.se får du svar på vad som gäller vid olika konsumentproblem. Du kan också få tips om din ekonomi eller göra en anmälan, om du tycker att ett företag har gjort fel.

    konsumentverket.se

    Konsumenternas Bank- och finansbyrå

    Box 24215, 104 51 Stockholm, telefon 0200-22 58 00

    konsumenternas.se

    Självständig rådgivningsbyrå, lämnar kostnadsfritt vägledning bank- och finansfrågor. Står i kontakt med klagomålsansvariga i banker och värdepappersinstitut.

    Allmän domstol

    Ett ärende kan alltid hänskjutas till rättslig prövning vid allmän domstol.

    domstol.se

    Särskild information

    Behandling av personuppgifter

    Om du känner att dina rättigheter kring behandling av personuppgifter inte uppfylls har du rättighet att kontakta Sparbanken i Enköping med frågor, begäran om registerutdrag, begäran om återkallande av samtycke samt begära att få göra gällande andra rättigheter. Vill du framföra klagomål avseende behandling av Personuppgifter eller avslag på någon av tidigare begärda rättigheter kan du skriftligen kontakta Sparbanken i Enköpings dataskyddsombud:

    Skicka via brev eller e-post:

    Svealands Risk och Compliance AB
    Klostergatan 23
    703 39 Örebro

    E-post: gdpr@svearc.se

    Du har också rättighet att framföra klagomål avseende behandling av personuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten om du anser att behandlingen av dina personuppgifter kränker dina rättigheter och intressen enligt gällande lag.

    imy.se (Integritetsskyddsmyndigheten)

    Mer information om personuppgiftsbehandling och fler kontaktvägar finns på sparbankens hemsida och i dokumentet ”Sparbanken i Enköpings information om behandling av personuppgifter”. 

    sparbankenenkoping.se/personuppgifter
    Sparbanken i Enköpings information om behandling av personuppgifter (pdf)

0